niedziela, 8 grudnia 2013

Peru - podsumowanie

W Peru spędziliśmy aż 25 dni, wciągu których przejechaliśmy ponad 3500 kilometrów. To Nasz drugi najdłuższy pobyt w jednym kraju, po Kanadzie, w której pracowaliśmy przez trzy miesiące.

Peru wywarło na Nas ogromne wrażenie. Uważamy ten kraj za jeden z najciekawszych na Naszej trasie i cieszymy się z każdego dnia spędzonego tutaj. Zobaczyliśmy niesamowity folklor rdzennych Indian Quechua. Mieszkańcy kraju generalnie byli dla Nas bardzo mili, pomocni i najczęściej uśmiechnięci.

Peru to ogromny kraj, trzeci pod względem wielkości w Ameryce Południowej, a co za tym idzie, oferujący bardzo różnorodne krajobrazy, o czym chyba przekonaliście się śledząc Naszego bloga. Przejechaliśmy Peru wzdłuż, od północy na południe, mijając bezkresne kamieniste pustynie, przechodząc pomiędzy ośnieżonymi sześciotysięcznikami i jeżdżąc na deskach po piaskowych wydmach. Widzieliśmy nawet trzy słynne rysunki z Nazca, choć skasował Nam się folder z fotorelacją z tamtego dnia. Dalej, zobaczyliśmy pingwiny zamieszkujące przybrzeżne wyspy na Pacyfiku. Odwiedziliśmy słynne Machu Picchu i wspinaliśmy się na Nasz pierwszy w życiu pięciotysięcznik (5822 m.n.p.m.!) oraz pływaliśmy po jeszcze nieskażonym w pełni nowoczesnością, jeziorze Titicaca. Było warto! Kraj ten oferuje jeszcze dużo więcej do zobaczenia. Na oglądanie Peru trzeba by poświęcić z pewnością cały miesiąc, a jeśli ktoś chciałby jeszcze zobaczyć Basen Amazonki (który zajmuje ponad połowę kraju), należałoby poświęcić dodatkowe tygodnie na tą bezkresną dżunglę.

Tylko ostatniego dnia, Peru próbowało uprzykrzyć Nam pobyt. Postanowiliśmy wysłać na wyspę Amantani wydrukowane zdjęcie pary, która gościła Nas tam na jedną noc. Cena ekspresowego wydruku fotografii nie była wcale zła, lecz kiedy na poczcie wredna Pani powiedziała, że znaczek na list idący de facto na tą samą pocztę kosztuje... prawie 7 zł! Aaaa, to przecież na pewno jest cena tylko dla nieświadomych turystów! Nie mieliśmy wyjścia, koperta zaadresowana tylko nazwiskiem odbiorców, nazwą wsi i wyspy została nadana.

Na jednym z poniższych zdjęć pokazaliśmy typowy sposób w jaki podaje się w Peru kawę. Wystarczy parę kropel esencji czarnego naparu, by kubek z gorącą wodą lub mlekiem, stał się pysznym początkiem dnia.

W Peru ceny są generalnie identyczne jak w Polsce. Nawet waluta ma podobny kurs: 1 nowy sol kosztuje 1,1 nowego złotego. Tym razem, po raz pierwszy od września przekroczyliśmy Nasz budżet – trochę niespodziewanie, bo przez pomyłkę w rachunkach pominęliśmy jedną wypłatę w bankomacie (850zł!). Pewni, że mimo częstego jedzenia w restauracjach mieścimy się w założonych kosztach, nie oszczędzaliśmy zbytnio. Nawet dwa dni temu zostaliśmy chyba po raz pierwszy raz pochwaleni, że tak dobrze radzimy sobie z finansami, kiedy My akurat się pomyliliśmy. Ale co tam! Peru było tego warte i zasłużyliśmy na trochę lepszego jedzenia i parę łyków pysznego, peruwiańskiego wina.

Wydaliśmy tutaj najwięcej pieniędzy spośród innych krajów, ale jak wspomnieliśmy na początku posta, byliśmy w Peru najdłużej – 25 dni. Nasze dzienne wydatki oscylowały w granicy 206 złotych. Mimo wszystko było warto! Musimy teraz co prawda trochę się spiąć, by wystarczyło Nam na wszystkie atrakcje jakie zaplanowaliśmy sobie w Boliwii.